Wpływ systemu pracy pracownika na wyliczenia

Nawigacja:  Wiadomości uzupełniające > Moduł Rozliczenia >

Wpływ systemu pracy pracownika na wyliczenia

Poprzednia stronaPowrót do strony startowejNastępna strona
Pokaż/ukryj rozwijany tekst
kliknij aby rozwinąć / zwinąćPodstawowy system pracy

Art. 11. Ustawy o czasie pracy kierowców:

1.Czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 i 3-5.

W systemie podstawowym pracownik pracuje codziennie określoną liczbę godzin - zazwyczaj standardowo 8h/dzień i 40h/tydzień. W godzinach pracy, czyli od początku pracy przez zaplanowana ilość godzin (czyli zwykle 8) pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy - czyli cokolwiek wykonuje (tzn. niekoniecznie pracę - np. ma dyżur), to jest to w tym czasie liczone jako praca (jedynym wyjątkiem jest nieusprawiedliwiony przestój w pracy). Dopiero po zakończeniu zaplanowanego okresu pracy to, co wykonuje, jest liczone odpowiednio jako nadgodziny lub dyżur etc.

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćRównoważny system pracy

Art. 15. Ustawy o czasie pracy kierowców:

1.Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy.
2.W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych dniach jest równoważony skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy.
3.Okres rozliczeniowy nie może być dłuższy niż 1 miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4.W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.
5.Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4 miesięcy.

Ten system jest bardzo podobny do systemu podstawowego, a zasada jego rozliczania jest niemal taka sama. Różnica polega na tym, że pracownik w systemie równoważnym pracuje w różnym wymiarze godzin, gdy w podstawowym stosowane są stałe godziny pracy (jest to zwykle 8h dziennie). Różny wymiar godzin oznacza, że pracodawca planując pracownikowi pracę, może w niektórych dniach zwiększyć liczbę godzin planowanych, a w innych dniach zmniejszyć, tak aby dla całego miesiąca suma zaplanowanych godzin nie przekraczała godzin wynikających z podstawowego systemu pracy (8h/dzień) dla tego miesiąca, a średnia tygodniowa dla miesiąca nie przekraczała 40h/tydzień.

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćPrzerywany system pracy

Art. 16. Ustawy o czasie pracy kierowców:

1.Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być stosowany, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, system przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin. W przypadku gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może trwać nie dłużej niż 6 godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza 7 godzin.
2.Za czas przerwy, o której mowa w ust. 1, kierowcy przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 9 ust. 5; podczas przerwy kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.
3.Przy ustalaniu rozkładu czasu pracy w systemie przerywanego czasu pracy stosuje się przepisy dotyczące przerw przeznaczonych na odpoczynek, chyba że przerwa przewidziana w ustalonym rozkładzie czasu pracy następuje nie później niż po upływie okresu, po którym kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek.
4.System przerywanego czasu pracy może być stosowany również w przypadku wykonywania niezarobkowego przewozu drogowego - przewozu na potrzeby własne w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

System przerywany czasu pracy działa na takiej samej zasadzie jak system równoważny z tą różnica, że dodatkowo możemy nie wliczać do czasu pracy jednej przerwy trwającej nie krócej niż 1 godzinę i nie dłużej niż 5 godzin lub w przewozach regularnych nie dłużej niż 6 godzin pod warunkiem, że wymiar pracy nie przekraczający 7 godzin.

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćZadaniowy system pracy

Art. 17. Ustawy o czasie pracy kierowców:

 Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być stosowany, w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją, zadaniowy czas pracy, w którym zadania przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mogły być wykonane w ramach czasu pracy określonego w art. 11 oraz z uwzględnieniem przepisów dotyczących przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku. Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala kierowca.

W systemie zadaniowym nieistotne są dzienne ramy godzin pracy. Opiera się to na założeniu, że pracownik ma do wykonania zadanie (np. kierowca ma zawieść ładunek za granicę) i samodzielnie ustala, w jakich godzinach wykona to zadanie. Jest to spowodowane tym, ze pracodawca nie ma wpływu na wiele czynników od których wykonywane przez pracownika zadanie zależy (przestoje, kolejki na granicy, blokady, awarie, zakazy, przepisy o czasie pracy kierowcy etc.). Rozliczenie jest wykonywane dla całego miesiąca, i nadgodziny występują tylko wtedy, gdy całkowita ilość przepracowanych godzin w miesiącu przekroczy ilość godzin wynikających z art. 11 ustawy o czasie pracy kierowców (8h/dzień, 40h/tydzień dla pełnego etatu).

Jeśli nastąpi wspomniane przekroczenie, to występują tzw. nadgodziny miesięczne. W przypadku angażu godzinowego należy pamiętać, że gdy pracownik przepracuje mniej niż liczba godzin wynikająca z artykułu 11 w ciągu dnia, to godziny pracy zostaną uzupełnione, by uzyskać tę liczbę godzin we wspomnianym dniu. Uzupełnianie są kolejno wszystkie dni począwszy od pierwszego dnia pracy w miesiącu aż do momentu, gdy osiągnięta zostanie miesięczna norma czasu pracy.