Artykuł 8. Ustawy o czasie pracy kierowców mówi:
"Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy."
 Jednak w praktyce często się zdarza, że kierowca rozpoczyna nową dobę zanim skończył poprzednią, zachowując przy tym normy trwania odpoczynku dobowego przyjęte w AETR. Chcąc poprawnie rozliczyć kierowcę według kodeksu pracy, trzeba poprawnie wyznaczyć rozkład pracy, a tym samym początki dób pracowniczych według, których kierowca jest rozliczany. Z pomocą przychodzi tutaj program, który ma możliwość tzw. synchronizacji dób.
Rodzaje synchronizacji 
 | 
  
 | 
Sprawdzenie poprawności trwania doby pracowniczej i automatyczne ustawienie jej początku według wystąpienia pierwszego zdarzenia pracy na tarczce/dniu z karty kierowcy. W większości przypadków można osiągnąć najbardziej optymalne rozdzielenie godzin pracy pomiędzy doby. Początek pierwszej doby ustawiony zostanie na początek pierwszego zdarzenia w danym dniu, natomiast następne doby ułożone zostaną każda po kolejnym odpoczynku dobowym. Odpoczynek dobowy oznacza tutaj zdarzenie postoju trwające przynajmniej przez określoną w ustawieniach liczbę godzin (rys. poniżej - "Rozliczenia -> Zaawansowane"). 
 Rys. Ustawienie początków dób przy synchronizacji według pierwszego zdarzenia.  
 | 
  
 | 
 
 
 
Synchronizacja ta działa tak samo jak poprzednia (Synchronizuj wg pierwszego zdarzenia) z jednym wyjątkiem. Program nie rozpocznie wcześniej doby niż po co najmniej 24 godzinach od rozpoczęcia poprzedniej doby pracowniczej, nawet jeśli zostanie spełniony wcześniej warunek - rys. powyżej. 
 | 
  
 | 
 
 
 
Sprawdzenie poprawności trwania doby pracowniczej i automatyczne ustawienie jej początku według określonej godziny dla każdego dnia. 
 | 
  
 | 
 
 
 
Synchronizacja jest przeprowadzana na podstawie planowanych godzin rozpoczęcia pracy, które z kolei są definiowane na szablonie rocznym pracownika. 
 | 
  
 | 
 
 
 
Kontynuacja pobierania godzin pracy i wyliczania kalendarza bez przeprowadzania synchronizacji. 
Opcja nie zalecana - jeśli nie przeprowadzono wcześniej żadnej synchronizacji. 
Jeśli nie przeprowadzimy synchronizacji program ustawi początki dób pracowniczych na godz. 24:00. 
 | 
  
 | 
 
 
 
 | 
  
 | 
 
 
 
  
 | 
  
 | 
 
 
Synchronizacja według pierwszego zdarzenia pozwala programowi na ustawienie dób pracowniczych w taki sposób, aby ich początek zawsze ustawiany był po odpoczynku dobowym. Należy tutaj jednak zwrócić uwagę na to, że w tym przypadku istnieje możliwość że same doby mogą nachodzić na siebie. Dla przykładu: jeżeli kierowca rozpoczął pracę w poniedziałek o godz. 18:50 i pracował 5,5 h, a następnie we wtorek rozpoczął pracę o godz 13:40, to w takim przypadku do doby (24h) poniedziałkowej zostanie jeszcze wliczone 5 godzin z wtorku. Doba wtorkowa będzie się zaczynała o godz. 13:40, więc godziny po między 13:40 i 18:50 będą wliczane do obu dób. Jednakże program nie będzie naliczał tych godzin podwójnie: w dobie poniedziałkowej policzy tylko sam dodatek za nadgodziny (czyli w tym przypadku 50%) bez liczenia podstawowego wynagrodzenia, które zostanie już normalnie wliczone do doby wtorkowej. 
 Rys.2.Synchronizacja wg pierwszego zdarzenia.  
 Rys.3. Synchronizacja wg określonej godziny.  
 | 
  
 | 
 
Wnioski i różnice 
Został rozpatrzony przypadek, w którym kierowca każdego dnia rozpoczyna pracę o różnych godzinach. Jak widać, jeżeli kierowca rozpoczyna w każdym następnym dniu pracę wcześniej niż w poprzednim, to w obu synchronizacjach występują wyraźne różnice. W przykładzie 1 (rys.2) początek doby zaczyna się razem z pracą kierowcy, dzięki czemu nie występują takie ilości nadgodzin jak w przykładzie 2 (rys.3). Dokładniej: 
 | 
  
 | 
  
  
 | 
Plan 
 | 
Rzecz. 
 | 
Nadg. 
zasadn. 
 | 
Dodatki nadg. 
 | 
Nocne 
 | 
Dyżur 
 | 
Czas pracy 
 | 
 
50% 
 | 
100% 
 | 
50% 
 | 
100% 
 | 
 
1. Poniedziałek 
 | 
08:00 
 | 
05:30 
 | 
- 
 | 
05:00 
 | 
- 
 | 
04:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
08:00 
 | 
 
2. Wtorek 
 | 
08:00 
 | 
06:30 
 | 
- 
 | 
03:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
08:00 
 | 
 
3. Środa 
 | 
08:00 
 | 
08:30 
 | 
00:30 
 | 
00:30 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
08:30 
 | 
 
4. Czwartek 
 | 
08:00 
 | 
07:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
00:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
08:00 
 | 
 
 
 
  
 | 
  
 | 
 
 
 
  
  
 | 
Plan 
 | 
Rzecz. 
 | 
Nadg. 
zasadn. 
 | 
Dodatki nadg. 
 | 
Nocne 
 | 
Dyżur 
 | 
Czas pracy 
 | 
 
50% 
 | 
100% 
 | 
50% 
 | 
100% 
 | 
 
1. Poniedziałek 
 | 
08:00 
 | 
10:30 
 | 
05:00 
 | 
05:00 
 | 
- 
 | 
04:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
13:00 
 | 
 
2. Wtorek 
 | 
08:00 
 | 
10:00 
 | 
08:30 
 | 
08:30 
 | 
- 
 | 
04:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
16:30 
 | 
 
3. Środa 
 | 
08:00 
 | 
04:15 
 | 
04:15 
 | 
04:15 
 | 
- 
 | 
04:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
12:15 
 | 
 
4. Czwartek 
 | 
08:00 
 | 
03:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
04:45 
 | 
- 
 | 
- 
 | 
08:00 
 | 
 
 
 
  
 | 
  
 | 
 
 
 
W podanym przykładzie widać na pierwszy rzut oka, że dużo bardziej korzystną opcją jest wybieranie synchronizacji wg pierwszego zdarzenia. 
Użycie synchronizacji wg określonej godziny ma swoje uzasadnienie dla kierowców rozpoczynających pracę o stałej porze w ciągu całego miesiąca. 
 | 
  
 | 
 
 
 
 | 
  
 |