Program kończy dzienny czas prowadzenia pojazdu, gdy odpoczynek dzienny trwa co najmniej (zaznacz odpowiednią opcje):
•7 godzin; •9 godzin; |
|
|
opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie odbierze odpoczynku dziennego trwającego co najmniej 9 godzin, program zgodnie z wytyczną nr 7 Komisji Europejskiej (Przepisy socjalne odnoszące się do transportu drogowego, Rozporządzenie (WE) nr 561/2006, dyrektywa 2006/22/WE, rozporządzenie (UE) nr 165/2014) wyznacza sztywne okresy 24 lub 30 godzin i w każdym z nich szuka naruszenia skrócenia odpoczynku dziennego;
Jeśli w ocenianym okresie 30 godzin wszystkie czynności (w zależności od ustawień) są zespołowe to program ustanawia okres 30-godzinny, w pozostałych przypadkach przyjmowany jest okres 24-godzinny.
Wpływ na wyznaczanie czynności zespołowych mają opcje zawarte w ramce: Załoga kilkuosobowa (zakładka: "TachoScan -> Naruszenia - Tolerancje" okna "ustawień" programu).
Jeśli w okresie 24/30 godzinnym występuje kilka postojów to do analizy brany jest pod uwagę najdłuższy odcinek postoju.
|
|
|
|
opcja niezaznaczona - ocena kolejnego okresu 24/30 godzinnego rozpoczyna się na końcu odpoczynku dziennego/tygodniowego.
|
|
|
|
opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie rozpocznie odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny w ciągu 6 okresów 24 godzinnych, program zgodnie z wytycznymi GITD z 07.2011 wyznacza sztywne okresy trwające 6 okresów 24 godzinnych i w każdym z nich wyznacza naruszenie skrócenia odpoczynku tygodniowego wg najdłuższego odpoczynku, który rozpoczyna się w każdym okresie;
Jeśli w okresie 6-cio dobowym występuje kilka postojów to do analizy brany jest pod uwagę najdłuższy odcinek postoju.
|
|
|
|
opcja niezaznaczona - program wymaga rozpoczęcia kolejnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych po zakończeniu odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny lub wyznaczonego najkorzystniejszego odpoczynku tygodniowego zaliczonego jako odpoczynek tygodniowy na potrzeby obliczenia naruszenia.
|
|
|
W sytuacji, gdzie w ciągu 2 tygodni występuje 5 przekroczeń dziennego okresu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, w tym 2 przekroczenia mają miejsce w pierwszym tygodniu, następne 2 występują w drugim tygodniu, a piąte na przełomie tych tygodni to program:
|
opcja zaznaczona - nie wykaże naruszenia;
|
|
opcja niezaznaczona - odnotuje naruszenie.
|
Opcja ta dotyczy art. 6, pkt 1 Rozporządzenia 561/2006:
1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin.
Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.
|
|
|
|
Domyślnie w programie wyłączone jest działanie punktu obu norm, który mówi, że odpoczynek w jeździe ciągłej nie może być wliczany do odpoczynku w jeździe dobowej, co tyczy się tych krótkich składników odpoczynku dobowego składanego z 2 lub 3 fragmentów. Innymi słowy odpoczynek w jeździe wynoszący np. 1h jest zarówno odpoczynkiem dla jazdy dobowej, jak i ciągłej. Aby to zmienić, należy wyłączyć tą opcję.
Opcja dotyczy tylko analizy naruszeń wg AETR.
|
|
|
|
Opcja ta ma zastosowanie tylko w przypadku jazdy w pojedynczej obsadzie:
|
opcja zaznaczona - okresy dyspozycyjności mogą być zaliczane do czasu przerwy;
|
|
opcja niezaznaczona - okresy dyspozycyjności nie będą zaliczane do czasu przerwy.
|
|
|
|
opcja zaznaczona - program będzie zamykał okres czasu jazdy ciągłej po każdych 45 min. postoju.
|
|
opcja niezaznaczona - program będzie tak sumował (w zakresie Rozporządzenia nr 561/2006) i optymalizował czas jazdy ciągłej, aby wyszło jak najmniej naruszeń.
|
Regularny lub skrócony odpoczynek dzienny zamyka okres czasu jazdy ciągłej niezależnie od tej opcji.
|
|
|
|
Przykładowy tydzień:
|
opcja zaznaczona - 4Trans spośród wszystkich odpoczynków trwających od 24 h do 45 h w dwutygodniowym okresie wybiera jak najmniejszą ich ilość tak, aby zachować zgodność z przepisami, w szczególności z wymogiem upłynięcia nie więcej niż 6 dób od poprzedniego i do kolejnego odpoczynku tygodniowego, i dla nich szuka rekompensaty.
Po dokonaniu interpretacji przez program:
|
|
opcja niezaznaczona - program podczas analizy spośród wszystkich odpoczynków w okresie dwutygodniowym trwających od 24 h do 45 h wybiera jeden najbardziej optymalny i tylko dla tego jednego odpoczynku szuka rekompensaty. Pozostałe odpoczynki tygodniowe skrócone nie wymagają rekompensaty.
Po dokonaniu interpretacji przez program:
|
|
|
Zasada działania opcji jest podobna do powyższej z tą różnicą, że program wymaga rekompensaty tylko tych odpoczynków tygodniowych, które spełniają wymóg rozpoczęcia odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych.
|
|
|
opcja zaznaczona - program wymaga, by rekompensata była w całości odebrana przed upływem trzeciego tygodnia od skrócenia.
W sytuacji przedstawionej na powyższym rysunku program wstawi rekompensatę tylko w pierwszym przypadku - jest to przykład graniczny, w którym wstawiona rekompensata kończy się dokładnie na końcu trzeciego tygodnia następującego po skróconym odpoczynku tygodniowym;
|
|
opcja niezaznaczona - program wymaga, aby odpoczynek zawierający rekompensatę rozpoczynał przed upływem trzeciego tygodnia od skróconego odpoczynku tygodniowego.
W sytuacji przedstawionej na rysunku program wstawi w każdym przypadku rekompensatę. W przypadku drugim i trzecim pokazane jest, iż niezależnie od miejsca położenia odpoczynku na rekompensatę program zawsze wstawi tą rekompensatę pod warunkiem, że tygodniowy odpoczynek rozpoczyna się przed końcem trzeciego tygodnia po skróconym odpoczynku tygodniowym.
|
|
|
Zdarzenie jazdy zaznaczone jako OUT jest traktowane przez program jako inna praca.
Kierowca podczas jazdy pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy ma możliwość zapisu zdarzeń na karcie typu OUT - zdarzenia nie podlegające analizie pod kątem Rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
|
|
|
|
Opcja pozwala na określenie o ile tygodni wcześniej ma się rozpocząć analiza naruszeń.
|
|
|
opcja zaznaczona - sprawdzani są kierowcy, którzy w "oknie dodawania/edycji kierowcy" mają zaznaczoną opcję: samozatrudnienie / umowa cywilnoprawna (dotyczy tylko analizy naruszeń);
Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają tylko dla kierowców samozatrudnionych.
|
|
|
|
opcja niezaznaczona - sprawdzani są wszyscy kierowcy.
Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają dla wszystkich kierowców.
|
|
|
|
|
Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy przeciętny tygodniowy czas pracy kierowcy nie przekracza 48 godzin.
|
|
Umożliwia ustawienie dowolnego okresu jaki ma być analizowany przez program - po naciśnięciu przycisku program automatycznie wyznaczy okresy od zadanego do dnia bieżącego.
|
|
W wyniku jej zaznaczenia program sprawdza czy czas pracy kierowcy w tygodniu nie przekracza 60 godzin.
Dla powyższego naruszenia dane są sprawdzane od 15 lipca 2013 roku.
|
|
|
|
Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy w przypadku dób, kiedy kierowca pracował w nocy, w okresie 24 godzin od rozpoczęcia doby czas pracy wynosił maksymalnie 10h.
|
|
Program sprawdza czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnego czasu pracy bez przerwy zgodnie z art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców.
Dla powyższego naruszenia dane są sprawdzane od 15 lipca 2013 roku.
|
|
|
|
Dzienny odpoczynek na promie nie może być skrócony.
Dopuszczalne jest dzielenie regularnego odpoczynku na promie na 3h i 9h.
|
|
Analizę zilustrowano na przykładzie dnia:
Rys. Przykład dnia, w którym regularny odpoczynek dzienny na promie został odebrany za późno.
W zależności od wybranej poniżej opcji wynik analizy będzie kształtował się następująco:
odpoczynek skrócony
Program przyjmuje normę skróconego dziennego czasu odpoczynku.
Rys. odpoczynek skrócony - wynik analizy.
naruszenie za skrócenie odpoczynku dziennego
Program wymaga regularnego dziennego czasu odpoczynku (11h).
Rys. naruszenie za skrócenie odpoczynku dziennego - wynik analizy.
|
|
Sposób działania opcji został zilustrowano na poniższym przykładzie:
Rys. Odpoczynki dzienne na promie - przykład.
|
opcja zaznaczona - program, tak jak w tytule opcji jest napisane, rozpoczyna analizę odpoczynków od znacznika kraju zakończenia i kończy na znaczniku kraju rozpoczęcia.
W przypadku, gdy znacznik kraju leży "w środku" czynności (przykład: znacznik kraju zakończenia - rys. poniżej) program włączy do analizy całe zdarzenie.
Rys. Analiza dokonana przez program.
|
|
opcja niezaznaczona - program podczas analizy przyjął: postój 2:07, odcinek jazdy jako pierwsze przerwanie odpoczynku, drugi postój 0:39, kolejny odcinek jazdy jako drugie przerwanie odpoczynku oraz postój 8:05. Suma postojów jest mniejsza od 11h (2:07 + 0:39 + 8:05 = 10:51) - w tej sytuacji program przyjął jako najdłuższy odpoczynek dzienny postój 8:05, co za tym idzie wyświetlił naruszenie.
Rys. Po dokonaniu analizy przez program.
|
Zaznaczenie powyższej opcji może polepszyć analizę odpoczynków na promie - jest to uzależnione od poprawnego wprowadzania wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia.
Jeśli znaczniki rozpoczęcia i zakończenia kraju są źle wprowadzone zalecamy odznaczenie tej opcji.
|
|
|
|
|
|