Naruszenia - Analiza

Nawigacja:  Moduł TachoScan > Menu główne > Dane podstawowe > Ustawienia > TachoScan >

Naruszenia - Analiza

Poprzednia stronaPowrót do strony startowejNastępna strona
Pokaż/ukryj rozwijany tekst

Elementy zakładki:

Opcje analizy naruszeń

 

Program kończy dzienny czas prowadzenia pojazdu, gdy odpoczynek dzienny trwa co najmniej (zaznacz odpowiednią opcje):

7 godzin;
9 godzin;

 

opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie odbierze odpoczynku dziennego trwającego co najmniej 9 godzin, program zgodnie z wytycznymi GITD z 07.2011 wyznacza sztywne okresy 24 lub 30 godzin i w każdym z nich wyznacza naruszenie skrócenia odpoczynku dziennego wg najdłuższego odpoczynku, który został odebrany w każdym okresie;

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

Okres 24 godziny - dla jazdy w pojedynczej obsadzie;
Okres 30 godzin - dla jazdy w zespole.

Jeśli w okresie 24/30 godzinnym występuje kilka postojów to do analizy brany jest pod uwagę najdłuższy odcinek postoju.

 

opcja niezaznaczona - program wymaga kolejnego odpoczynku dziennego w okresie 24 lub 30 godzin po zakończeniu odpoczynku trwające co najmniej 7 lub 9 godzin zgodnie z ustawieniami.

 

opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie rozpocznie odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny w ciągu 6 okresów 24 godzinnych, program zgodnie z wytycznymi GITD z 07.2011 wyznacza sztywne okresy trwające 6 okresów 24 godzinnych i w każdym z nich wyznacza naruszenie skrócenia odpoczynku tygodniowego wg najdłuższego odpoczynku, który rozpoczyna się w każdym okresie;

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

Jeśli w okresie 6-cio dobowym występuje kilka postojów to do analizy brany jest pod uwagę najdłuższy odcinek postoju.

 

opcja niezaznaczona - program wymaga rozpoczęcia kolejnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych po zakończeniu odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny lub wyznaczonego najkorzystniejszego odpoczynku tygodniowego zaliczonego jako odpoczynek tygodniowy na potrzeby obliczenia naruszenia.

 

W sytuacji, gdzie w ciągu 2 tygodni występuje 5 przekroczeń dziennego okresu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, w tym 2 przekroczenia mają miejsce w pierwszym tygodniu, następne 2 występują w drugim tygodniu, a piąte na przełomie tych tygodni to program:

opcja zaznaczona - nie wykaże naruszenia;

opcja niezaznaczona - odnotuje naruszenie.

Opcja ta dotyczy art. 6, pkt 1 Rozporządzenia 561/2006:

1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin.
Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

 

 

Domyślnie w programie wyłączone jest działanie punktu obu norm, który mówi, że odpoczynek w jeździe ciągłej nie może być wliczany do odpoczynku w jeździe dobowej, co tyczy się tych krótkich składników odpoczynku dobowego składanego z 2 lub 3 fragmentów. Innymi słowy odpoczynek w jeździe wynoszący np. 1h jest zarówno odpoczynkiem dla jazdy dobowej, jak i ciągłej. Aby to zmienić, należy wyłączyć tą opcję.

Opcja dotyczy tylko analizy naruszeń wg AETR.

 

 

Opcja ta ma zastosowanie tylko w przypadku jazdy w pojedynczej obsadzie:

opcja zaznaczona - okresy dyspozycyjności mogą być zaliczane do czasu przerwy;

opcja niezaznaczona - okresy dyspozycyjności nie będą zaliczane do czasu przerwy.

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąć        Każda przerwa 45 minutowa kończy cykl jazdy ciągłej

opcja zaznaczona - program będzie zamykał okres czasu jazdy ciągłej po każdych 45 min. postoju.

opcja niezaznaczona - program będzie tak sumował (w zakresie Rozporządzenia nr 561/2006) i optymalizował czas jazdy ciągłej, aby wyszło jak najmniej naruszeń.

Regularny lub skrócony odpoczynek dzienny zamyka okres czasu jazdy ciągłej niezależnie od tej opcji.

 

 

Przykładowy tydzień:

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

opcja zaznaczona - 4Trans spośród wszystkich odpoczynków trwających od 24 h do 45 h w dwutygodniowym okresie wybiera jak najmniejszą ich ilość tak, aby zachować zgodność z przepisami, w szczególności z wymogiem upłynięcia nie więcej niż 6 dób od poprzedniego i do kolejnego odpoczynku tygodniowego, i dla nich szuka rekompensaty.
Po dokonaniu interpretacji przez program:

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

opcja niezaznaczona - program podczas analizy spośród wszystkich odpoczynków w okresie dwutygodniowym trwających od 24 h do 45 h wybiera jeden najbardziej optymalny i tylko dla tego jednego odpoczynku szuka rekompensaty. Pozostałe odpoczynki tygodniowe skrócone nie wymagają rekompensaty.
Po dokonaniu interpretacji przez program:

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

 

Zasada działania opcji jest podobna do powyższej z tą różnicą, że program wymaga rekompensaty tylko tych odpoczynków tygodniowych, które spełniają wymóg rozpoczęcia odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych.

 

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz

opcja zaznaczona - program wymaga, by rekompensata była w całości odebrana przed upływem trzeciego tygodnia od skrócenia.
W sytuacji przedstawionej na powyższym rysunku program wstawi rekompensatę tylko w pierwszym przypadku - jest to przykład graniczny, w którym wstawiona rekompensata kończy się dokładnie na końcu trzeciego tygodnia następującego po skróconym odpoczynku tygodniowym;

opcja niezaznaczona - program wymaga, aby odpoczynek zawierający rekompensatę rozpoczynał przed upływem trzeciego tygodnia od skróconego odpoczynku tygodniowego.
W sytuacji przedstawionej na rysunku program wstawi w każdym przypadku rekompensatę. W przypadku drugim i trzecim pokazane jest, iż niezależnie od miejsca położenia odpoczynku na rekompensatę program zawsze wstawi tą rekompensatę pod warunkiem, że tygodniowy odpoczynek rozpoczyna się przed końcem trzeciego tygodnia po skróconym odpoczynku tygodniowym.

 

Zdarzenie jazdy zaznaczone jako OUT jest traktowane przez program jako inna praca.

Kierowca podczas jazdy pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy ma możliwość zapisu zdarzeń na karcie typu OUT - zdarzenia nie podlegające analizie pod kątem Rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

 

 

Opcja pozwala na określenie o ile tygodni wcześniej ma się rozpocząć analiza naruszeń.

 

opcja zaznaczona - sprawdzani są kierowcy, którzy w "oknie dodawania/edycji kierowcy" mają zaznaczoną opcję: samozatrudnienie / umowa cywilnoprawna (dotyczy tylko analizy naruszeń);

Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają tylko dla kierowców samozatrudnionych.

 

opcja niezaznaczona - sprawdzani są wszyscy kierowcy.

Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają dla wszystkich kierowców.

 

 

Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy przeciętny tygodniowy czas pracy kierowcy nie przekracza 48 godzin.

 

Umożliwia ustawienie dowolnego okresu jaki ma być analizowany przez program - po naciśnięciu przycisku program automatycznie wyznaczy okresy od zadanego do dnia bieżącego.

 

W wyniku jej zaznaczenia program sprawdza czy czas pracy kierowcy w tygodniu nie przekracza 60 godzin.

Dla powyższego naruszenia dane są sprawdzane od 15 lipca 2013 roku.

 

 

Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy w przypadku dób, kiedy kierowca pracował w nocy, w okresie 24 godzin od rozpoczęcia doby czas pracy wynosił maksymalnie 10h.

 

Program sprawdza czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnego czasu pracy bez przerwy zgodnie z art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców.

Dla powyższego naruszenia dane są sprawdzane od 15 lipca 2013 roku.

 

 

Dzienny odpoczynek na promie nie może być skrócony.
Dopuszczalne jest dzielenie regularnego odpoczynku na promie na 3h i 9h.

 

Analizę zilustrowano na przykładzie dnia:

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz
Rys. Przykład dnia, w którym regularny odpoczynek dzienny na promie został odebrany za późno.

W zależności od wybranej poniżej opcji wynik analizy będzie kształtował się następująco:

odpoczynek skrócony

Program przyjmuje normę skróconego dziennego czasu odpoczynku.

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz
Rys. odpoczynek skrócony - wynik analizy.

naruszenie za skrócenie odpoczynku dziennego

Program wymaga regularnego dziennego czasu odpoczynku (11h).

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz
Rys. naruszenie za skrócenie odpoczynku dziennego - wynik analizy.