Artykuł 8. Ustawy o czasie pracy kierowców mówi:
"Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy."
Jednak w praktyce często się zdarza, że kierowca rozpoczyna nową dobę zanim skończył poprzednią, zachowując przy tym normy trwania odpoczynku dobowego przyjęte w AETR. Chcąc poprawnie rozliczyć kierowcę według kodeksu pracy, trzeba poprawnie wyznaczyć rozkład pracy, a tym samym początki dób pracowniczych według, których kierowca jest rozliczany. Z pomocą przychodzi tutaj program, który ma możliwość tzw. synchronizacji dób.
Rodzaje synchronizacji
|
|
Sprawdzenie poprawności trwania doby pracowniczej i automatyczne ustawienie jej początku według wystąpienia pierwszego zdarzenia pracy na tarczce/dniu z karty kierowcy. W większości przypadków można osiągnąć najbardziej optymalne rozdzielenie godzin pracy pomiędzy doby. Początek pierwszej doby ustawiony zostanie na początek pierwszego zdarzenia w danym dniu, natomiast następne doby ułożone zostaną każda po kolejnym odpoczynku dobowym. Odpoczynek dobowy oznacza tutaj zdarzenie postoju trwające przynajmniej przez określoną w ustawieniach liczbę godzin (rys. poniżej - "Rozliczenia -> Zaawansowane").
Rys. Ustawienie początków dób przy synchronizacji według pierwszego zdarzenia.
|
|
Synchronizacja ta działa tak samo jak poprzednia (Synchronizuj wg pierwszego zdarzenia) z jednym wyjątkiem. Program nie rozpocznie wcześniej doby niż po co najmniej 24 godzinach od rozpoczęcia poprzedniej doby pracowniczej, nawet jeśli zostanie spełniony wcześniej warunek - rys. powyżej.
|
|
Sprawdzenie poprawności trwania doby pracowniczej i automatyczne ustawienie jej początku według określonej godziny dla każdego dnia.
|
|
Synchronizacja jest przeprowadzana na podstawie planowanych godzin rozpoczęcia pracy, które z kolei są definiowane na szablonie rocznym pracownika.
|
|
Kontynuacja pobierania godzin pracy i wyliczania kalendarza bez przeprowadzania synchronizacji.
Opcja nie zalecana - jeśli nie przeprowadzono wcześniej żadnej synchronizacji.
Jeśli nie przeprowadzimy synchronizacji program ustawi początki dób pracowniczych na godz. 24:00.
|
|
|
|
|
|
Synchronizacja według pierwszego zdarzenia pozwala programowi na ustawienie dób pracowniczych w taki sposób, aby ich początek zawsze ustawiany był po odpoczynku dobowym. Należy tutaj jednak zwrócić uwagę na to, że w tym przypadku istnieje możliwość że same doby mogą nachodzić na siebie. Dla przykładu: jeżeli kierowca rozpoczął pracę w poniedziałek o godz. 18:50 i pracował 5,5 h, a następnie we wtorek rozpoczął pracę o godz 13:40, to w takim przypadku do doby (24h) poniedziałkowej zostanie jeszcze wliczone 5 godzin z wtorku. Doba wtorkowa będzie się zaczynała o godz. 13:40, więc godziny po między 13:40 i 18:50 będą wliczane do obu dób. Jednakże program nie będzie naliczał tych godzin podwójnie: w dobie poniedziałkowej policzy tylko sam dodatek za nadgodziny (czyli w tym przypadku 50%) bez liczenia podstawowego wynagrodzenia, które zostanie już normalnie wliczone do doby wtorkowej.
Rys.2.Synchronizacja wg pierwszego zdarzenia.
Rys.3. Synchronizacja wg określonej godziny.
|
|
Wnioski i różnice
Został rozpatrzony przypadek, w którym kierowca każdego dnia rozpoczyna pracę o różnych godzinach. Jak widać, jeżeli kierowca rozpoczyna w każdym następnym dniu pracę wcześniej niż w poprzednim, to w obu synchronizacjach występują wyraźne różnice. W przykładzie 1 (rys.2) początek doby zaczyna się razem z pracą kierowcy, dzięki czemu nie występują takie ilości nadgodzin jak w przykładzie 2 (rys.3). Dokładniej:
|
|
|
Plan
|
Rzecz.
|
Nadg.
zasadn.
|
Dodatki nadg.
|
Nocne
|
Dyżur
|
Czas pracy
|
50%
|
100%
|
50%
|
100%
|
1. Poniedziałek
|
08:00
|
05:30
|
-
|
05:00
|
-
|
04:45
|
-
|
-
|
08:00
|
2. Wtorek
|
08:00
|
06:30
|
-
|
03:45
|
-
|
-
|
-
|
-
|
08:00
|
3. Środa
|
08:00
|
08:30
|
00:30
|
00:30
|
-
|
-
|
-
|
-
|
08:30
|
4. Czwartek
|
08:00
|
07:45
|
-
|
-
|
-
|
00:45
|
-
|
-
|
08:00
|
|
|
|
Plan
|
Rzecz.
|
Nadg.
zasadn.
|
Dodatki nadg.
|
Nocne
|
Dyżur
|
Czas pracy
|
50%
|
100%
|
50%
|
100%
|
1. Poniedziałek
|
08:00
|
10:30
|
05:00
|
05:00
|
-
|
04:45
|
-
|
-
|
13:00
|
2. Wtorek
|
08:00
|
10:00
|
08:30
|
08:30
|
-
|
04:45
|
-
|
-
|
16:30
|
3. Środa
|
08:00
|
04:15
|
04:15
|
04:15
|
-
|
04:45
|
-
|
-
|
12:15
|
4. Czwartek
|
08:00
|
03:45
|
-
|
-
|
-
|
04:45
|
-
|
-
|
08:00
|
|
|
W podanym przykładzie widać na pierwszy rzut oka, że dużo bardziej korzystną opcją jest wybieranie synchronizacji wg pierwszego zdarzenia.
Użycie synchronizacji wg określonej godziny ma swoje uzasadnienie dla kierowców rozpoczynających pracę o stałej porze w ciągu całego miesiąca.
|
|
|
|