opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie odbierze odpoczynku dziennego trwającego co najmniej 9 godzin, program zgodnie z wytyczną nr 7 Komisji Europejskiej (Przepisy socjalne odnoszące się do transportu drogowego, Rozporządzenie (WE) nr 561/2006, dyrektywa 2006/22/WE, rozporządzenie (UE) nr 165/2014) wyznacza sztywne okresy 24 lub 30 godzin i w każdym z nich szuka naruszenia skrócenia odpoczynku dziennego;
Jeśli w ocenianym okresie 30 godzin wszystkie czynności (w zależności od ustawień) są zespołowe to program ustanawia okres 30-godzinny, w pozostałych przypadkach przyjmowany jest okres 24-godzinny.
opcja zaznaczona - jeżeli kierowca nie rozpocznie odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny w ciągu 6 okresów 24 godzinnych, program zgodnie z wytycznymi GITD z 07.2011 wyznacza sztywne okresy trwające 6 okresów 24 godzinnych i w każdym z nich wyznacza naruszenie skrócenia odpoczynku tygodniowego wg najdłuższego odpoczynku, który rozpoczyna się w każdym okresie;
Jeśli w okresie 6-cio dobowym występuje kilka postojów to do analizy brany jest pod uwagę najdłuższy odcinek postoju.
opcja niezaznaczona - program wymaga rozpoczęcia kolejnego odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych po zakończeniu odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 24 godziny lub wyznaczonego najkorzystniejszego odpoczynku tygodniowego zaliczonego jako odpoczynek tygodniowy na potrzeby obliczenia naruszenia.
Sposób działania opcji został zilustrowano na poniższym przykładzie:
Rys. Odpoczynki dzienne na promie - przykład.
opcja zaznaczona - program, tak jak w tytule opcji jest napisane, rozpoczyna analizę odpoczynków od znacznika kraju zakończenia i kończy na znaczniku kraju rozpoczęcia. W przypadku, gdy znacznik kraju leży "w środku" czynności (przykład: znacznik kraju zakończenia - rys. poniżej) program włączy do analizy całe zdarzenie.
Rys. Analiza dokonana przez program.
opcja niezaznaczona - program podczas analizy przyjął: postój 2:07, odcinek jazdy jako pierwsze przerwanie odpoczynku, drugi postój 0:39, kolejny odcinek jazdy jako drugie przerwanie odpoczynku oraz postój 8:05. Suma postojów jest mniejsza od 11h (2:07 + 0:39 + 8:05 = 10:51) - w tej sytuacji program przyjął jako najdłuższy odpoczynek dzienny postój 8:05, co za tym idzie wyświetlił naruszenie.
Rys. Po dokonaniu analizy przez program.
Zaznaczenie powyższej opcji może polepszyć analizę odpoczynków na promie - jest to uzależnione od poprawnego wprowadzania wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia. Jeśli znaczniki rozpoczęcia i zakończenia kraju są źle wprowadzone zalecamy odznaczenie tej opcji.
Opcja odnosi się do przykładowej sytuacji przedstawionej na poniższym rysunku:
Rys. Jazda w trakcie odpoczynku na promie.
•(poz.1 - rys. powyżej) postój poprzedzający odpoczynek na promie;
•(poz.2 i poz.4) jazda w trakcie odpoczynku na promie;
•(poz.3) odpoczynek na promie;
•(poz.5) postój po odpoczynku na promie
Dla przypomnienia: - suma czasu postoju nr 1, 3 i 5 musi wynosić minimum 11h (odpoczynek dzienny). - suma czasu jazdy nr 2 i 4 nie może być większa niż 1h.
opcja zaznaczona — odcinki jazdy nr 2 i 4 zostaną dodane do dziennego okresu prowadzenia pojazdu. W podanym przykładzie program odnotuje naruszenie dziennego czasu jazdy (10:01).
Rys. Jazda wliczona do dziennego okresu prowadzenia pojazdu.
opcja niezaznaczona — odcinki jazdy nr 2 i 4 nie będą dodane do dziennego okresu prowadzenia pojazdu. W przywołanym przykładzie program nie wykaże naruszenia dziennego czasu jazdy (9:17 - pierwsze dozwolone wydłużenie czasu jazdy do 10h).
Rys. Jazda pominięta w wyliczeniu dziennego okresu prowadzenia pojazdu.
W sytuacji, gdzie w ciągu 2 tygodni występuje 5 przekroczeń dziennego okresu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, w tym 2 przekroczenia mają miejsce w pierwszym tygodniu, następne 2 występują w drugim tygodniu, a piąte na przełomie tych tygodni to program:
opcja zaznaczona - nie wykaże naruszenia;
opcja niezaznaczona - odnotuje naruszenie.
Opcja ta dotyczy art. 6, pkt 1 Rozporządzenia 561/2006:
1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.
opcja zaznaczona - program będzie zamykał okres czasu jazdy ciągłej po każdych 45 min. postoju.
opcja niezaznaczona - program będzie tak sumował (w zakresie Rozporządzenia nr 561/2006) i optymalizował czas jazdy ciągłej, aby wyszło jak najmniej naruszeń.
Regularny lub skrócony odpoczynek dzienny zamyka okres czasu jazdy ciągłej niezależnie od tej opcji.
opcja zaznaczona - 4Trans spośród wszystkich odpoczynków trwających od 24 h do 45 h w dwutygodniowym okresie wybiera jak najmniejszą ich ilość tak, aby zachować zgodność z przepisami, w szczególności z wymogiem upłynięcia nie więcej niż 6 dób od poprzedniego i do kolejnego odpoczynku tygodniowego, i dla nich szuka rekompensaty. Po dokonaniu interpretacji przez program:
opcja niezaznaczona - program podczas analizy spośród wszystkich odpoczynków w okresie dwutygodniowym trwających od 24 h do 45 h wybiera jeden najbardziej optymalny i tylko dla tego jednego odpoczynku szuka rekompensaty. Pozostałe odpoczynki tygodniowe skrócone nie wymagają rekompensaty. Po dokonaniu interpretacji przez program:
Zasada działania opcji jest podobna do powyższej z tą różnicą, że program wymaga rekompensaty tylko tych odpoczynków tygodniowych, które spełniają wymóg rozpoczęcia odpoczynku tygodniowego w ciągu 6 okresów 24 godzinnych.
opcja zaznaczona - program wymaga, by rekompensata była w całości odebrana przed upływem trzeciego tygodnia od skrócenia. W sytuacji przedstawionej na powyższym rysunku program wstawi rekompensatę tylko w pierwszym przypadku - jest to przykład graniczny, w którym wstawiona rekompensata kończy się dokładnie na końcu trzeciego tygodnia następującego po skróconym odpoczynku tygodniowym;
opcja niezaznaczona - program wymaga, aby odpoczynek zawierający rekompensatę rozpoczynał przed upływem trzeciego tygodnia od skróconego odpoczynku tygodniowego. W sytuacji przedstawionej na rysunku program wstawi w każdym przypadku rekompensatę. W przypadku drugim i trzecim pokazane jest, iż niezależnie od miejsca położenia odpoczynku na rekompensatę program zawsze wstawi tą rekompensatę pod warunkiem, że tygodniowy odpoczynek rozpoczyna się przed końcem trzeciego tygodnia po skróconym odpoczynku tygodniowym.
W wyniku zaznaczenia tej opcji program będzie generował naruszenie przekroczenia sześciu lub dwunastu okresów dwudziestoczterogodzinnych pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi.
W wyniku zaznaczenia tej opcji program będzie wykazywał naruszenia skrócenia odpoczynku tygodniowego niezależnie od naruszenia przekroczenia sześciu lub dwunastu okresów dwudziestoczterogodzinnych pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi. Opcja domyślnie wyłączona.
•Weryfikuj 6/12x24h tylko pomiędzy odpoczynkami co najmniej 24h - podczas analizy brane będą pod uwagę tylko odpoczynki, które mają co najmniej 24h;
•Weryfikuj 6/12x24h uwzględniając wskazane za krótkie odpoczynki tygodniowe - podczas analizy będą uwzględniane zbyt krótkie odpoczynki;
▪Tylko jeśli trwają co najmniej [] h [] min - pozwala na zdefiniowanie minimalnej długości odpoczynków, które będą uwzględnione w analizie.
opcja zaznaczona - sprawdzani są kierowcy, którzy w "oknie dodawania/edycji kierowcy" mają zaznaczoną opcję: samozatrudnienie / umowa cywilnoprawna (dotyczy tylko analizy naruszeń);
Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają tylko dla kierowców samozatrudnionych.
opcja niezaznaczona - sprawdzani są wszyscy kierowcy.
Opcje: Wykazuj przekroczenia przeciętnego dopuszczalnego tygodniowego czasu pracy, Wykazuj przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy w tygodniu, Wykazuj przekroczenia limitu 10 godzin czasu pracy na nocnej zmianie działają dla wszystkich kierowców.
W wyniku jej zaznaczenia program sprawdza czy czas pracy kierowcy w tygodniu nie przekracza 48 godzin o:
•średnią liczbę przekroczonych godzin
lub
•liczbę przekroczonych godzin
By wygenerować naruszenia tygodniowego czasu pracy należy zdefiniować okresy rozliczeniowe ().
Kary za naruszenia tygodniowego i średniotygodniowego czasu pracy w nowym polskim taryfikatorze (polski (PLN) od 2018) nie są nakładane na kierowców, którzy nie są samozatrudnieni.
Wybierz długość tygodnia pracy jaka ma być uwzględniana podczas analizy przekroczenia przeciętnego tygodnia pracy:
•7 dniowy tydzień pracy - podczas analizy uwzględniania jest ilość tygodni kalendarzowych w okresie rozliczeniowym);
•5 dniowy tydzień pracy (od pn do pt) - podczas analizy uwzględniania jest liczba 5-dniowych tygodni pracy (od poniedziałku do piątku) w okresie rozliczeniowym;
Umożliwia ustawienie dowolnego okresu jaki ma być analizowany przez program - po naciśnięciu przycisku program automatycznie wyznaczy okresy od zadanego do dnia bieżącego (dotyczy kierowców samozatrudnionych).
W wyniku jej zaznaczenia program sprawdza czy czas pracy kierowcy w tygodniu nie przekracza 60 godzin.
By wygenerować naruszenia tygodniowego czasu pracy należy zdefiniować okresy rozliczeniowe ().
Kary za naruszenia tygodniowego i średniotygodniowego czasu pracy w nowym polskim taryfikatorze (polski (PLN) od 2018) nie są nakładane na kierowców, którzy nie są samozatrudnieni.
▪w sztywnych okresach 24h Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza czy nastąpiło przekroczenie limitu 10 h pracy w nocy, w 24 godzinnych okresach wyznaczonych na podstawie poniższych założeń:
•pierwsza doba zaczyna się od końca odpoczynku trwającego co najmniej 24h
•kolejna doba nie może się rozpocząć wcześniej niż koniec bieżącej doby
•jeśli doba zakończy się na zdarzeniu innym niż odpoczynek to kolejna doba rozpocznie się wraz z końcem poprzedniej
•jeśli doba zakończy się odpoczynkiem to kolejna doba rozpoczyna się na jego końcu
▪w każdym okresie 24h od rozpoczęcia dziennego okresu prowadzenia pojazduPo zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy w przypadku dób, kiedy kierowca pracował w nocy, w okresie 24 godzin od rozpoczęcia doby czas pracy wynosił maksymalnie 10h.
▪w dziennych okresach prowadzenia pojazduPo zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy w okresie między rozpoczęciem pracy i odpoczynku dziennego,gdy kierowca pracował w nocy, czas pracy wynosił maksymalnie 10h.
Program sprawdza, czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnego czasu pracy bez przerwy zgodnie z art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców.
•Uwzględniaj 15 minut z przerwy śniadaniowej poza pierwszym okresem 6h pracy - Po zaznaczeniu tej opcji, program akceptował będzie jedną najdłuższą przerwę po 6-ciu godzinach pracy lub pierwszą co najmniej 15 minutową, ale zaliczał z niej będzie max. 15 minut. Przerwa z art. 13 będzie mogła zostać zatem skrócona o przerwę z Art 6 ust 3.
Dla powyższego naruszenia dane są sprawdzane od 15 lipca 2013 roku.
•Wymagaj co najmniej 1 min jazdy w dobie pracy - Po zaznaczeniu tej opcji program sprawdza, czy w dobie pracy kierowca jechał przynajmniej przez 1 minutę. Oznacza to, że jeśli w dobie wystąpi samo zdarzenie innej pracy, naruszenie będzie mogło się wygenerować. Jednak naruszenia nie ma w sytuacji, gdy przez 11 godzin wystąpiło tylko zdarzenie innej pracy.
•Przerwa wymagana do 6h pracy - Program sprawdza, czy kierowca nie przekroczył dopuszczalnego czasu pracy bez przerwy zgodnie z art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców (dla pracy trwającej co najmniej 6 kolejnych godzin).
•Przerwa wymagana w dziennym okresie prowadzenia pojazdu - Program szuka przerw 15, 30 i 45 min do końca dziennego okresu prowadzenia pojazdu.
Jeśli opcja jest zaznaczona, program wymaga aby pierwszą czynnością po dziennym lub tygodniowym okresie odpoczynku było zdarzenie innej pracy. Domyślna wartość opcji ustawiona jest na 15 minut.
Po zaznaczeniu tej opcji, kwoty kar dla przedsiębiorstwa za naruszenia sprzed 3 września generowane będą według korzystniejszego taryfikatora. Naruszenia, które wystąpiły przed 3 września 2018, a dla których zastosowano nowy taryfikator kary dla przedsiębiorstwa oznaczane będą na liście naruszeń za pomocą "*" ("TachoScan" -> "Naruszenia kierowcy wg ITD")