W oknie: Rachunki za pomocą standardowego paska narzędziowego list (patrz: "Moduł Główny -> Pasek narzędziowy list") można m. in.: dodać, zmienić lub usunąć rachunek.
Okno dodawania rachunku składa się z następujących części:
•Za co - nazwa towaru lub usługi, za którą jest wystawiony rachunek,
W tym polu zastosowany jest mechanizm tzw. listy samonapędzającej się oznacza to, że każda wpisana fraza jest zapamiętywana przez program (po zapisaniu rachunku) i wyświetlana po rozwinięciu listy lub wpisaniu pierwszych liter wprowadzonego wcześniej słowa.
•Rodzaj płatności - do wyboru są dwie formy płatności: gotówka lub karta.
Koszty
Okno dodawania/edycji kosztu netto lub brutto (w zależności od ustawień - patrz: "Ustawienia -> Ustawienia kosztów") składa się z następujących elementów:
W zależności od potrzeb w polu Koszt (poz.1 - rys. poniżej) należy wprowadzić kwotę netto. Po uzupełnieniu stawki VAT program wyliczy Kwotę VAT. Niezależnie od rodzaju (netto, brutto) wprowadzonej kwoty (poz.1) w polu Koszt (poz.a) zawsze będzie wyliczana i pokazywana kwota netto.
W przypadku wprowadzenia kwoty w walucie innej niż domyślna program poszerzy okno o dodatkowe pola: Kurs na PLN (waluta domyślna), Kurs z dnia, przycisk (Pobierz waluty z NBP) i Tabela. Niezależnie od wybranej waluty dla Kwoty (poz.1 - rys. poniżej) w polu Koszt (poz.a) zawsze będzie wstawiona kwota w walucie domyślnej (po odpowiednim uzupełnieniu kursu).
Do wprowadzonej kwoty można przypisać odpowiedni typ dokumentu. Domyślnie dostępne są dwa typy dokumentów (poz.2): Faktura i Rachunek.
Moduł FAKTURY:
Po wybraniu Typu dokumentu -> Faktura(poz. 2 - rys. poniżej) można wybrać w polu: Numer dokumentu fakturę (jeśli została wcześniej wprowadzona) lub za pomocą przycisku dodać nową fakturę. Po dokonaniu wyboru odpowiednich pozycji w polu: Numer pozycji na dokumencie program automatycznie zsumuje i wstawi kwoty do odpowiednich pól w kosztach.
Rys. Rozwinięte okno dodawania kosztu.
Moduł FAKTURY:
Aby uniknąć pomyłek podczas dodawania kosztów z faktur wprowadzony jest mechanizm zabezpieczający przed ponownym wybraniem tej samej pozycji faktury (raz wybrana pozycja z faktury w kosztach jest później niedostępna).
Jeśli z jakiś przyczyn zachodzi potrzeba powtórnego przypisania tej samej pozycji faktury do innego kosztu można to zrobić, w tym celu należy kliknąć PPM na liście pozycji (rys. poniżej), a następnie z rozwijanego menu wybrać Wyłącz mechanizm sprawdzania pozycji faktur.
NIE ZALECA SIĘ UŻYWANIA TEJ OPCJI !!!
Rys. Wyłączanie mechanizmu sprawdzania pozycji faktur.
W polu Powiązania można zmienić przypisanie kosztu. Zgodnie z rysunkiem poniżej koszt można przypisać ogólnie do dowolnej firmy, na wszystkie samochody dowolnej firmy, na wybrany samochód, na wszystkich pracowników dowolnej firmy, na wybranego pracownika lub w przypadku posiadania modułu Spedycja na dowolne zlecenie.