Dane podstawowe

Nawigacja:  Moduł TachoScan > Okno podglądu/edycji wykresówki >

Dane podstawowe

Poprzednia stronaPowrót do strony startowejNastępna strona
Pokaż/ukryj rozwijany tekst

 Na tej zakładce znajdują się dane dotyczące ilości przejechanych kilometrów, godzin jazdy i postoju wskazywanych przez tarczę tachografu, jak również średnia prędkość wyliczona na podstawie ilości kilometrów i czasu w jakim zostały one przejechane. Poszczególne zdarzenia rozpoznane przez program reprezentowane są na "rysunku tarczy" jako kolorowe wycinki koła oraz znajdują się na "liście zdarzeń".

 Zdarzenia te można dodawać, usuwać i edytować, klikając prawym klawiszem myszy na zdarzeniu (można wybrać zdarzenie zarówno z tarczy jak i z listy zdarzeń) i wybraniu żądanej opcji. Możliwe jest również zaznaczenie większej ilości zdarzeń przez kliknięcie lewym przyciskiem myszy nad pierwszym zdarzeniem, a następnie przesunięcie kursora myszy w dół do ostatniego zdarzenia, albo przez wybranie pierwszego zdarzenia, po czym przytrzymanie klawisza i kliknięcie lewym klawiszem myszy ostatniego zdarzenia. Wybrane zdarzenia z listy podświetlą się na kolor niebieski zarówno w liście jak i na obrazie tarczy.

Okno widoku wykresówki:

1. - umożliwiają powiększanie, pomniejszanie lub powrót do rozmiaru domyślnego wykresówki.
2. - wyświetla obraz wykresówki na całym ekranie programu. - przywraca widok zakładki Dane podstawowe.
powyższe opcje dostępne są również pod klawiszem: .

 

Dane wykresówek

 

Należy wprowadzić datę rozpoczęcia tarczy.

 

 Pola te należy uzupełnić korzystając z rozwijanych list znajdujących się obok. Jeżeli potrzebne wartości nie znajdują się na listach, należy użyć przycisków w celu uzupełnienia bazy danych. Jeżeli dla wybranego kierowcy był ustawiony "domyślny" samochód, to pojawi się on automatycznie w polu Samochód, o ile było ono puste.

Jeśli w ustawieniach programu została zaznaczona opcja włącz obsługę konwojentów to poniżej pola KierowcaSamochód zostaną wyświetlone dwa pola wyboru konwojentów (patrz: "Ustawienia -> TachoScan -> Różne").

 

 

 W pola: Km początkoweKm końcowe należy wpisać wartość początkową oraz końcową licznika samochodu (liczby wpisane przez kierowcę na tarczy). Wtedy w poniższym polu Różnica km pojawi się różnica kilometrów, czyli odległość przebyta według kierowcy. Jeżeli wyliczona ilość różni się zbytnio od odczytanej przez program ilości kilometrów z tarczy, znajdującej się w polu Suma km, to pola te zostaną automatycznie podświetlone na kolor czerwony.

Tolerancja różnic znajduje się w menu "Ustawienia -> TachoScan -> Analogowe" w polu Alarmuj o niezgodności km.

 

 W zakładce: "Podgląd odczytu" program rysuje cienką czerwoną linię służącą do sprawdzenia czy odczyt ilości kilometrów był poprawny. Jeżeli czerwona linia nie pokrywa się z czarną, rysowaną przez tachograf, należy ponownie zeskanować tarczę w innych ustawieniach jasności lub poprawić pozycję pików ręcznie.

Poprawienie pozycji pików możliwe jest tylko w zakładce: "Podgląd odczytu".

 

 

 Pole "Tarcza zespołowa" należy zaznaczyć w przypadku tarcz pochodzących od kierowców jadących w zespole. Zaznaczenie opcji powoduje odmienną analizę danych zgodnie z odpowiednimi przepisami dla kierowców jadących w zespole.

 

 

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćDodawanie/zamiana zdarzeń - górny pasek narzędziowy

Przy pomocy górnego paska narzędziowego (rys. poniżej) można dodawać lub edytować zdarzenia na obrazie wykresówki.

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz
Rys. Pasek narzędziowy szybkiej edycji zdarzeń.
- wybierz aby usunąć wszystkie zdarzenia pracy z całej wykresówki;
- wybierz aby usunąć wszystkie zdarzenia dyspozycyjności z całej wykresówki;
szybka edycja:
wybierz rodzaj zdarzenia;
- zdarzenie jazdy, - zdarzenie pracy, - zdarzenie dyspozycyjności, - zdarzenie postoju, - zdarzenie "brak danych";
wybierz rodzaj operacji: dodawania (dla dodawania można ustawić w polu obok długość zdarzenia) lub zamiana;
- przełączenie na operację dodawania, - przełączenie na operację zmiany zdarzenia;
kliknij LPM na obrazie tarczy, gdzie zdarzenie ma zostać dodane, lub na zdarzenie, które ma być zmienione;

 

 

Rodzaj tarczy

Pola dotyczą sposobu rejestracji zdarzeń przez różne modele tachografów:

Błędny wybór rodzaju tarczy powoduje błędną analizę.

 

 

Dotyczy większości stosowanych tachografów.

 

Służy do poprawy analizy tarcz na których linia zdarzeń jest cieńsza od normalnej (jest to zależne od modelu tachografu). Jeżeli tarcza jest źle zanalizowana, można spróbować zaznaczyć to pole, aby poprawić jakość analizy.

 

Dotyczy tachografów w których linia przedstawiająca rodzaje aktywności kierowcy rysowana jest na innym poziomie dla każdego rodzaju aktywności, np. dla jazdy jest pogrubiona.

 

Poprawia analizę niestandardowych tarcz z wykresem schodkowym.

 

Zaznaczenie tej opcji powoduje, że analiza charakteryzuje się innym odczytem kilometrów i dokładniejszym odczytem zdarzeń, tak że odnajdywane są nawet bardzo krótkie zdarzenia (od 1 minuty) i nie są one odrzucane automatycznie, a tylko w wypadku odpowiednich ustawień analizy. Ma to też pewne wady: czasami niedokładności powstałe w procesie skanowania są zaznaczane jako zdarzenia. Kilometry są odnajdywane dla całej tarczy, a nie dla poszczególnych zdarzeń. Taki odczyt kilometrów powoduje jednak pewne niedokładności przy obliczaniu ilości kilometrów dla tras. Dodatkowo, lista zdarzeń nie zawiera kolumn Km oraz Km/h, ponieważ ilość kilometrów i średnia prędkość liczona jest dla całej tarczy, a nie dla poszczególnych zdarzeń.

 

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćNa odwrocie tarczy został wyrysowany odpoczynek

Jeżeli program wykryje naruszenie braku danych o długości równej lub mniejszej od 24 godzin sprawdza czy sąsiadujące tarcze mają zaznaczoną tą opcję.
W przypadku, gdy:

wcześniejsza tarcza poprzedzająca brak danych ma zaznaczoną opcje na końcu;

i/lub

późniejsza tarcza przylegająca do braku danych ma zaznaczoną opcje na początku;

naruszenia braku danych nie są pokazywane.

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćBłędy tarcz - naruszenia związane z użytkowaniem wykresówki

W wyniku kliknięcia na przycisku: zostanie wyświetlony panel zawierający naruszenia związane z użytkowaniem wykresówki.

Jeśli kierowca popełnił naruszenie wyszczególnione w panelu zaznacz je, a zostanie ono wyświetlone na liście naruszeń podczas generowania raportu: "Naruszenia kierowcy wg ITD", "Kontrola tygodniowa czasu pracy kierowcy" lub "Naruszenia kierowcy wg ITD sumarycznie".

 

 

Rozwijane menu

 Klikając prawym przyciskiem myszki w dowolnym miejscu na obrazie tarczy lub na liście zdarzeń pojawi się rozwijane menu (rys. poniżej).

kliknij aby powiększyć / zmniejszyć obraz
Rys. Rozwijane menu.

Opcje rozwijanego menu:

 

Wybranie tej opcji z menu listy zdarzeń powoduje dodanie nowego zdarzenia w środku aktualnie zaznaczonego zdarzenia, a wybranie jej z menu tarczy dodaje to zdarzenie w miejscu kliknięcia tarczy.

Zdarzenie: Brak danych - tak zaznaczone zdarzenia będą wykrywane w oknie "dodawania dnia wolnego" (po wybraniu przycisku [Wyszukaj brakujące okresy]) jako okresy, dla których należy wystawić zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu.

 

 

Usuwa aktualnie zaznaczone zdarzenie.

 

Zmienia aktualnie zaznaczone zdarzenie w inne.

 

Powoduje ponowny odczyt punktów wyznaczających wierzchołki wykresu kilometrów należących do wybranego zdarzenia jazdy.

 

Powtórna, automatyczna analiza wykresówki przez program.

Po wybraniu tego polecenia wszystkie ręcznie wprowadzone zmiany oraz trasy zostaną usunięte.

 

 

Na końcu zaznaczonego zdarzenia program wstawia koniec wykresówki - zdarzenia leżące za linią zakończenia nie będą brane pod uwagę podczas analizy.

 

Usuwa oznaczenie końca wykresówki.

 

wstaw załadunek - moduł Spedycja - wstawia we wskazanym miejscu na wykresówce punkt załadunku, który wyświetli się domyślnie podczas wstawiania zlecenia transportowego;
wstaw rozładunek - moduł Spedycja - wstawia punkt rozładunku;
usuń zaznaczony punkt - usuwa zaznaczony punkt załadunku/rozładunku;

 

Po wybraniu tego polecenia rozwijane menu poszerza się o następujące opcje:

Usuń pracę na całej tarczy - usuwa zdarzenia pracy z całej tarczy;
Usuń dyspozycyjność na całej tarczy - usuwa zdarzenia dyżury z całej tarczy;

 

Opcja ta służy do podziału zdarzeń z jednej tarczy na kilka, przez co znajduje zastosowanie w przypadku, gdy tarcza rejestrowała jazdę więcej niż jednym samochodem. Po wybraniu tej opcji wszystkie zdarzenia od klikniętego włącznie do końca są przenoszone do nowej tarczy, której zostanie nadana automatycznie ta sama data i ten sam kierowca.

 

Opcja ta służy do oznaczania zdarzeń jazdy jako podjazd na prom lub pociąg. Zalecane jest oznaczanie wyłącznie tych zdarzeń jazdy, które faktycznie przerywają dzienny odpoczynek kierowcy, nie więcej jednak niż dwukrotnie - innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę zgodnie z artykułem 9 ust. 1 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

 

Zamienia status aktualnie zaznaczonego zdarzenia na OUT - zdarzenia typu OUT są traktowane jako inna praca.

 

Cofa ostatnią zmianę.

 

Wyświetla symbole ołówka na zdarzeniach, które zostały dodane lub zmienione.

 

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćZielona linia - godzina rozpoczęcia.

 Zielona linia, znajdująca się na zeskanowanym obrazie tarczy, oznacza moment włożenia przez kierowcę tarczy do tachografu. Program ustawia ją na wartość domyślną (patrz: "Ustawienia domyślne"), czyli godzinę 6:00.

Szczególną uwagę należy zwrócić na tarczach, w których moment włożenia wykresówki występuje w okolicach północy.

Zawsze należy ustawiać poprawną godzinę rozpoczęcia! (patrz: "Zmiana godziny rozpoczęcia").

Jeżeli zaproponowana przez program godzina nie zostanie zmieniona, to przy próbie zapisu pojawi się komunikat przypominający: Nie zmieniono godziny rozpoczęcia.

 

 

kliknij aby rozwinąć / zwinąćPozostałe przyciski i opcje zakładki
1.Dla każdej tarczy w dolnym panelu okna można wybrać z listy Status zawierający wpisy:
AETR, brak aktywności, brak zapisów, do poprawy, do wyjaśnienia, naruszenia, nieczytelna, OUT, serwis.

Obok pola status jest dostępna ikona: , za pomocą której do słownika można dodać nowy status tarczy.

Na liście: "Dane z kart kierowców i wykresówek" tarcze można filtrować wg podanych powyżej statusów.

 

2.Tarcze mogą być zapisane ze statusem: otwarta lub zamknięta:
- Jeśli tarcza zostanie zapisana ze statusem otwarta to każdy użytkownik mający uprawnienia do korzystania z modułu TachoScan będzie mógł edytować lub usuwać dane z wykresówki.
- Natomiast jeśli tarcza zostanie zapisana ze statusem zamknięta to TYLKO użytkownicy mający nadane uprawnienia: do edycji zamkniętych tarcz w module TachoScan (patrz: "Ustawienia administratora -> Użytkownicy") będą ją mogli edytować bądź usuwać. Pozostali użytkownicy takie wykresówki będą mogli otworzyć jedynie do podglądu.

Domyślnie, tarcze są zapisywane ze statusem: otwarta.

 

 

 


Zobacz również:

Dane z kart kierowców i wykresówek

Możliwość cofania ostatniej operacji